Typowe bledy przy przerobce silnikow wg. Ralph Okon - Niemcy

1. Podczas demontazu: zdemolowane lozyska kulkowe, przekrzywiony rotor (to u mnie)

Najlepiej zastosowac metode Petera  Link ewentualnie z podgrzaniem

2. Wyjmowanie oryginalnego pierscienia magnetycznego bez uzycia ciepla - przekrzywiony rotor

Najlepiej najpierw podgrzac pierscien (np. na palniku kuchenki – ostroznie!!), potem da sie latwo wydlubac


3. Magnesy wklejone z niewlasciwa biegunowoscia, badz w niewlasciwych albo nierownych odstepach od siebie

Zrob szablon tak jak Peter, albo wkladku dystansowe (tylko do montazu).

Przy wklejaniu magnesow musimy zachowac podobna koncentracje uwagi , jak przy uzwajaniu stojana (kazda pomylka zemsci sie przy probie uruchomienia silnika). Dobra i prosta metoda jest nastepujaca:

Bierzemy stos magnesow (tak jak te neodymki 5x5x2). Boki 5x5 przylegaja do siebie to oznacza, ze jesli postawimy caly stos pionowo, to bieguny polnocne wszystkich magnesow beda na gorze, a poludniowe na dole, badz odwrotnie. Bierzemy pierwszy magnes ze stosu i wklejamy go dokladnie w odpowiednie miejsce. Bierzemy nastepny magnes ze stosu, obracamy go o 180 stopni i wklejamy, bierzemy nastepny i wklejamy bez obracania, nastepny obracamy itd


4. Procent pokrycia magesow ponizej 50 albo powyzej 80%

Uzyj kalkulatora magnesow Hermann’a albo Ralpha


5. Uzycie oryginalnyego pierscienia magnetycznego

Wiekszosc regulatorow ma z tym problem, szczegolnie przy duzych obrotach


6. Za cienki, albo za gruby drut, z niedopasowana do zamierzonych obrotow iloscia zwojow

Sprawdz w Knowledge base tabele z dotychczasowymi doswiadczeniami. Zdecyduj czy ma to byc silnik do parkflyera, szybkiego akrobata, czy szybowca

7. Nieprzestrzegany kierunek, wzglednie schemat uzwajania

Sprawdz w Knowledge base jakie uzwojenie jest dobre dla Twojej kombinacji, wylacz wszelkie zewnetrzne zaklocenia, skup sie i TRZYMAJ SIE ZALECEN


8. Pomylka przy liczeniu zwojow

a) musisz sie skupic, lepiej wylacz telewizor i "wylacz" innych domownikow

b) zadbaj o dobre oswietlenie miejsca pracy

c) licz zwoje glosno

d) zacznij nawijanie pierwszej warstwy od srodka na zewnatrz (u mnie weszlo 9 zwojow) potem kontynuuj od zewnatrz do srodka starannie je ukladajac .

e) lepszy rezultat osiagnalem obracajac stojanem a nie drutem nawojowym

f) dobrze jest zaznaczyc jedna strone stojana i poczatek kazdego uzwojenia (ja zrobilem to drugie przez zagiecie drutu)

 

9. Zwarcie do statora

Przed polaczeniem uzwojen w gwiazde, badz trojkat zmierz dokladnie czy nie ma zwarc pomiedzy uzwojeniami, oraz pomiedzy kazdym uzwojeniem a statorem


10. Nawiniete zbyt wiele warstw - rotor ociera sie o uzwojenie i niszczy izolacje

Zaplanuj realistyczna ilosc zwojow. Normalnie masz okolo 2 mm miejsca pomiedzy statorem a rotorem.

Aby zapobiec ocieraniu sie o rotor poluzowanej ostatniej warstwy uzwojen, zabezpiecz ja zywica, badz lakierem akrylowym. NIE UZYWAJ CYJANOAKRYLU, rozpuszcza pewne rodzaje emalii!!


11. Uszkodzenie emalii przy nawijaniu - zwarcie do statora, albo pomiedzy uzwojeniami (fazami)

Ostroznie nawijac, najlepiej ukladac zwoj dookola zeba i potem dociagac. Uzywac drewna albo plastiku do diciskania zwojow do siebie


12. Niestaranne nawiniecie z krzyzujacym sie na zebie drutem

Po prostu uwazaj, jesli masz „skrzyzowanie” to odwin i nawin raz jeszcze

13. Zlutowanie niewlasciwych koncow przy laczeniu w gwiazde

Zanim zaczniesz nawijac, zaznacz poczatek za pomoca zgiecia drutu, badz kawalka izolacji


14. Zimne lutowanie w punkcie centralnym gwiazdy, badz podlaczeniach

Dobrze odizoluj drut (zdrap nozem) i pocynuj. W punkcie srodkowym gwiazdy pocynuj koncowki przed skreceniem ze soba


15. Niezfazowanie ew. otworow w rotorze (przede wszystkim od srodka - uszkodzenie izolacji)

Jesli juz ydecydowales sie na wywiercenie otworow w rotorze (czego nie zalecamy) to nie zapomnij o ich sfazowaniu wiekszym wiertlem. Odstep rotor-uzwojenia jest naprawde bardzo maly!!

16. Niestaranne podlaczenie silnika do testow, silnik trzymany w reku, najlepiej jeszcze z nalozonym smiglem (wiele osob niedocenia mocy takiego malenstwa)

Do kazdego silnika  potrzebujesz jakies zamocowanie. Pierwszy test przeprowadzaj BEZ smigla.

17. Test pod obciazeniem, bez mierzenia pradu

Jesli zalozyles smiglo to do pierwszych testow obowiazkowo podlacz amperomierz. Zwroc uwage na mozliwie krotkie kable, aby nie powodowac dodatkowego spadku napiecia.


18. Niepasujacy regulator z niewlascimym czasem rozbiegu badz timingiem

wedlug niemieckich doswiadczen, z dobrze przerobionym Ditto (magnesy neodym.) i dzisiejszymi regulatorami praktycznie niemozliwe. Mozliwa optymalizacja przy rownoczesnym pomiarze napiecia, pradu i obrotow


19. Jesli silnik dymi to albo ma zwarcie albo smiglo jest za duze :-)

Zastopuj i zbadaj przyczyne. Pamietaj ze niektore magnesy zachowuja swoje wlasciwosci magnetyczne tylko do 80 stopni C.


20. Za mala, lub brak szczeliny powietrznej

Oblicz kalkulatorem (Hermann albo Ralph). Sprawdz stan faktyczny zanim podlaczysz prad !


21. inne problemy.. dotychczas niezidentyfikowane

Bedziemy zobowiazani za input.....

Tyle bledow popelnionych przez naszych Kolegow zza Odry,postarajmy sie ich unikac.