Typowe bledy
przy przerobce silnikow wg. Ralph Okon - Niemcy
1. Podczas demontazu: zdemolowane lozyska kulkowe, przekrzywiony rotor (to
u mnie)
Najlepiej zastosowac metode Petera Link ewentualnie z podgrzaniem
2. Wyjmowanie oryginalnego pierscienia magnetycznego bez uzycia ciepla -
przekrzywiony rotor
Najlepiej najpierw podgrzac pierscien (np. na palniku
kuchenki – ostroznie!!), potem da sie latwo wydlubac
3. Magnesy wklejone z niewlasciwa biegunowoscia, badz w niewlasciwych albo
nierownych odstepach od siebie
Zrob szablon tak jak Peter, albo wkladku dystansowe
(tylko do montazu).
Przy wklejaniu
magnesow musimy zachowac podobna koncentracje uwagi , jak przy uzwajaniu
stojana (kazda pomylka zemsci sie przy probie uruchomienia silnika). Dobra i
prosta metoda jest nastepujaca:
Bierzemy stos
magnesow (tak jak te neodymki 5x5x2). Boki 5x5 przylegaja do siebie to oznacza,
ze jesli postawimy caly stos pionowo, to bieguny polnocne wszystkich magnesow
beda na gorze, a poludniowe na dole, badz odwrotnie. Bierzemy pierwszy magnes
ze stosu i wklejamy go dokladnie w odpowiednie miejsce. Bierzemy nastepny
magnes ze stosu, obracamy go o 180 stopni i wklejamy, bierzemy nastepny i
wklejamy bez obracania, nastepny obracamy itd
4. Procent pokrycia magesow ponizej 50 albo powyzej 80%
Uzyj kalkulatora
magnesow Hermann’a albo Ralpha
5. Uzycie oryginalnyego pierscienia magnetycznego
Wiekszosc
regulatorow ma z tym problem, szczegolnie przy duzych obrotach
6. Za cienki, albo za gruby drut, z niedopasowana do zamierzonych obrotow
iloscia zwojow
Sprawdz w
Knowledge base tabele z dotychczasowymi doswiadczeniami. Zdecyduj czy ma to byc
silnik do parkflyera, szybkiego akrobata, czy szybowca
7.
Nieprzestrzegany kierunek, wzglednie schemat uzwajania
Sprawdz w
Knowledge base jakie uzwojenie jest dobre dla Twojej kombinacji, wylacz
wszelkie zewnetrzne zaklocenia, skup sie i TRZYMAJ SIE ZALECEN
8. Pomylka przy liczeniu zwojow
a) musisz sie skupic, lepiej wylacz telewizor i "wylacz" innych
domownikow
b) zadbaj o dobre oswietlenie miejsca pracy
c) licz zwoje glosno
d) zacznij nawijanie pierwszej warstwy od srodka na zewnatrz (u mnie weszlo
9 zwojow) potem kontynuuj od zewnatrz do srodka starannie je ukladajac .
e) lepszy rezultat osiagnalem obracajac stojanem a nie drutem nawojowym
f) dobrze jest zaznaczyc jedna strone stojana i poczatek kazdego uzwojenia
(ja zrobilem to drugie przez zagiecie drutu)
9. Zwarcie
do statora
Przed
polaczeniem uzwojen w gwiazde, badz trojkat zmierz dokladnie czy nie ma zwarc
pomiedzy uzwojeniami, oraz pomiedzy kazdym uzwojeniem a statorem
10. Nawiniete zbyt wiele warstw - rotor ociera sie o uzwojenie i niszczy
izolacje
Zaplanuj
realistyczna ilosc zwojow. Normalnie masz okolo 2 mm miejsca pomiedzy statorem
a rotorem.
Aby zapobiec
ocieraniu sie o rotor poluzowanej ostatniej warstwy uzwojen, zabezpiecz ja
zywica, badz lakierem akrylowym. NIE UZYWAJ
CYJANOAKRYLU, rozpuszcza pewne rodzaje emalii!!
11. Uszkodzenie emalii przy nawijaniu - zwarcie do statora, albo pomiedzy
uzwojeniami (fazami)
Ostroznie
nawijac, najlepiej ukladac zwoj dookola zeba i potem dociagac. Uzywac drewna
albo plastiku do diciskania zwojow do siebie
12. Niestaranne nawiniecie z krzyzujacym sie na zebie drutem
Po prostu
uwazaj, jesli masz „skrzyzowanie” to odwin i nawin raz jeszcze
13.
Zlutowanie niewlasciwych koncow przy laczeniu w gwiazde
Zanim zaczniesz
nawijac, zaznacz poczatek za pomoca zgiecia drutu, badz kawalka izolacji
14. Zimne lutowanie w punkcie centralnym gwiazdy, badz podlaczeniach
Dobrze odizoluj
drut (zdrap nozem) i pocynuj. W punkcie srodkowym gwiazdy pocynuj koncowki
przed skreceniem ze soba
15. Niezfazowanie ew. otworow w rotorze (przede wszystkim od srodka -
uszkodzenie izolacji)
Jesli juz ydecydowales
sie na wywiercenie otworow w rotorze (czego nie zalecamy) to nie zapomnij o ich
sfazowaniu wiekszym wiertlem. Odstep rotor-uzwojenia jest naprawde bardzo
maly!!
16.
Niestaranne podlaczenie silnika do testow, silnik trzymany w reku, najlepiej
jeszcze z nalozonym smiglem (wiele osob niedocenia mocy takiego malenstwa)
Do kazdego
silnika potrzebujesz jakies
zamocowanie. Pierwszy test przeprowadzaj BEZ smigla.
17. Test pod
obciazeniem, bez mierzenia pradu
Jesli zalozyles
smiglo to do pierwszych testow obowiazkowo podlacz amperomierz. Zwroc uwage na
mozliwie krotkie kable, aby nie powodowac dodatkowego spadku napiecia.
18. Niepasujacy regulator z niewlascimym czasem rozbiegu badz timingiem
wedlug
niemieckich doswiadczen, z dobrze przerobionym Ditto (magnesy neodym.) i
dzisiejszymi regulatorami praktycznie niemozliwe. Mozliwa optymalizacja przy
rownoczesnym pomiarze napiecia, pradu i obrotow
19. Jesli silnik dymi to albo ma zwarcie albo smiglo jest za duze :-)
Zastopuj i
zbadaj przyczyne. Pamietaj ze niektore magnesy zachowuja swoje wlasciwosci
magnetyczne tylko do 80 stopni C.
20. Za mala, lub brak szczeliny powietrznej
Oblicz
kalkulatorem (Hermann albo Ralph). Sprawdz stan faktyczny zanim podlaczysz prad
!
21. inne problemy.. dotychczas niezidentyfikowane
Bedziemy
zobowiazani za input.....
Tyle bledow
popelnionych przez naszych Kolegow zza Odry,postarajmy sie ich unikac.