Przerobka Timochenko

Silnik, który otrzymalem to ditto 800.

Rozebranie silnika na elementy skladowe przebieglo bardzo szyko -

wycisniecie osi wedlug opisu Petera. A teraz kilka danych na temat silnika:

- stojan - 9 ramion, srednica zewnetrzna 36,5 mm, srednica wewnetrznego

otworu 10,35 mm, grubosc 4,9 mm,

- wirnik - srednica zewnetrzna 43,4 mm, srednica wewnetrzna (bez magnesu)

42,2 mm, glebokosc 7,0 mm,

- os - srednica 4,0 mm, dlugosc 21,0 mm,

- lozyska - 2 sztuki 8x4x3 mm

- uzwojenie - na kazdym ramieniu nawinietych jest 55 zwoi z drutu 0,3 mm,

uzwojenia polaczone sa w gwiazde,

A oto silnik po dalszej rozbiórce. Oryginalny magnes wyjalem w nastepujacy

sposób - polozylem wirnik na najmniejszym palniku kuchenki gazowej i w

momencie kiedy zaczal mi sie palic :) przycisnalem go jednym srubowkretem do

palinka a nastepnie ostrzem podwazylem magnes, który wyskoczyl bez wiekszego

wysilku.

cdn...

 

Po skorzystaniu z "knowledge base" zdecydowalem sie nawinac silnik w

nastepujacy sposób: 20 zwoi drutem 2x0,43mm -uzwojenia polaczone w gwiazde.

Majac na koncie przeróbki silników CD musze przyznac, ze przezwajanie Ditto

to czysty relaks - ile przestrzeni pomiedzy ramionami stojana :)

 
Poniewaz wirnik ma 7mm glebokosci potrzebna byla podkladka aby magnesy

(5x5x2) nie wpadly zbyt gleboko. Podkladke taka wykonalem z balsy 2mm. Jest

to material latwy do pózniejszego usuniecia. Dla wlasciwego rozmieszczenia

magnesów na obwodzie potrzebny byl szablon. Ja swój narysowalem w

AutoCad`zie, wydrukowalem i przykleilem dwustronna tasma do depronu 5mm.

 
Po wlozeniu podkladki i szablonu wkladamy magnesy. Poczatkowo wkladamy je

tak aby wystawaly troszke ponad wirnik, a nastepnie przyciskamy wirnik do

plaskiej powierzchni. W ten sposób mamy wszystkie magnesy idealnie zlicowane

z krawedzia wirnika. Nastepnie bierzemy rzadki cyjanoakryl i kapiemy po

kropelce (jak najmniejszej) w miejscu styku wirnika i magnesu. Delikatnie

wyciagamy szablon, podkladke i porzadnie przyklejamy magnesy klejem

epoksydowym.

 

Poniewaz druty emaliowane maja to do siebie, ze sie szybko mecza i odpadaja

jak sie za duzo przy nich grzebie zrobilem sobie "eleganckie" wyprowadzenie

napiecia :). Zrobione jest z tekstolitu, w który wcisnalem trzy krótkie

rurki - takie jakimi zarabia sie konce przewodów elektrycznych. Przewloklem

przez nie druty uzwojen i przylutowalem. Na zdjeciu obok widac otwory w

wirniku - sluza one do wkladania srub i przykrecania mocowania silnika.

Dlatego taka kombinacja poniewaz nie moglem sie zdecydowac sie w czym ten

streamer bedzie latal wiec przygotowalem sie na wszelkie ewentualnosci.

 

Obok widac mocowanie przeznaczone do modeli z kadlubem, w którym do wregi

mozna przykrecic silnik. W silniku wymienilem os na dluzsza aby byl jeszcze

bardziej wszechstronny i aby mozna go bylo eksploatowac "tylem i przodem".

Os przed wysuwaniem zabezpieczona jest wcisnieta tulejka z blachy

sprezynowej. Jest to kawalek kolka samorozpreznego.

 

A to mocowanie zrobilem sobie do modelu z kadlubem wykonanym z rurki

weglowej. Tulejke przykrecamy srubkami a rurke kadluba na wcisk - jest na

tyle pasownie, ze na pewno silnik nie odleci:) a jakby co to zawsze mozna

przykleic.

 

5 Streamer 20 zwoi drutem 2x0,43mm waga 52 gramy, magnesy neodymowe N37 (z

krakowskiej gieldy elektronicznej):

Regulator Jeti Jes 08-3P - troche za maly do takiego silnika.

9x4,7: 2s2p li-ion 6,3A, 310 g

9x4,7: 7xsanyo N-800AR 8A - powyzej 320 gram regler gubi synchronizacje

8x4: 2s2p li-ion 4,1A, 250 g

8x4: 7xsanyo N-800AR 5,2A, 320 g

8x6: 2s2p li-ion 5,6A, 280 g

8x6: 7xsanyo N-800AR 7,1A, 300 g

9x7: 2s2p li-ion 6,5A, 240 g

9x7: N-800AR - za maly regler

Silnika w konfiguracji 20 zwoi drutem 2x0,43mm juz nie ma - przezwoilem go

na 15 zwoi drutem 0,65. Wczesniejsza konfiguracja mnie nie zadowalala

poniewaz z bezszczotki CD wyciagam na pakiecie 2s1p, ze smiglem 9x4,7 270

gram - a trzeba pamietac ze jest to naped o polowe lzejszy.

 

6 Streamer 15 zwoi drutem 0,65mm waga 52 gramy, magnesy neodymowe N37? (z

krakowskiej gieldy elektronicznej),Regulator Jeti Advance 18-3P:

12x6 2s2p li-ion 270g - 16A - gubi sie; 7xsanyo N-800AR 290g - 17A - gubi

sie

11x4,7 2s2p li-ion 330g - 18A; 7xsanyo N-800AR 330g - 17A - gubi sie

9x7 2s2p li-ion 260g - 16A; 7xsanyo N-800AR 270g - 18A

8x6 2s2p li-ion 340g - 12,5A; 7xsanyo N-800AR 350g - 13,4A

9x4,7 2s2p li-ion 380g - 14,3A; 7xsanyo N-800AR 380g - 15A

8x4 2s2p li-ion 340g - 9,2A; 7xsanyo N-800AR 350g - 9,5A

7x3,5 2s2p li-ion 270g - 5,6A; 7xsanyo N-800AR 300g - 6,1A

6x5 2s2p li-ion 240g - 7,8A; 7xsanyo N-800AR 260g - 8,4A

Uwagi:

silnik w tej konfiguracji (z dwoma celami litowymi) raczej pod male smigla

do szybkich modeli - na smigle 6x5 kreci 11200 obr/min, pitch speed 85 km/h

 

 

7 Streamer 19 zwoi drutem 0,55mm waga 52 gramy, magnesy neodymowe N37? (z

krakowskiej gieldy elektronicznej),Regulator Jeti Advance 18-3P:

12x6 2s2p li-ion - gubi sie; 7xsanyo N-800AR - gubi sie

11x4,7 2s2p li-ion 320g - 12A; 7xsanyo N-800AR 340g - 13A

9x7 2s2p li-ion 340g - 9,3A; 7xsanyo N-800AR 370g - 10,5A

8x6 2s2p li-ion 310g - 8,1A; 7xsanyo N-800AR 340g - 9,2A

9x4,7 2s2p li-ion 250g - 11,0A; 7xsanyo N-800AR 270g - 13A

8x4 2s2p li-ion 280g - 5,6A; 7xsanyo N-800AR 330g - 6,5A

7x3,5 2s2p li-ion 190g - 3,3A; 7xsanyo N-800AR 220g - 3,8A

6x5 2s2p li-ion 170g - 4,5A; 7xsanyo N-800AR 200g - 5,0A

Uwagi:

silnik w tej konfiguracji (z dwoma celami litowymi) duzo je i malo daje.

 

 

8 Streamer 22 zwoje drutem 0,65mm waga 52 gramy, magnesy neodymowe N37? (z

krakowskiej gieldy elektronicznej),Regulator Jeti Advance 18-3P:

12x6 2s2p li-ion 320g - 13,6A; 7xsanyo N-800AR 340g - 14A

11x4,7 2s2p li-ion 340g - 12A; 7xsanyo N-800AR 350g - 13A

9x7 2s2p li-ion 260g - 11A; 7xsanyo N-800AR 270g - 12,2A

8x6 2s2p li-ion 310g - 7,2A; 7xsanyo N-800AR 340g - 8,0A

9x4,7 2s2p li-ion 340g - 8,6A; 7xsanyo N-800AR 360g - 9,6A

8x4 2s2p li-ion 270g - 4,7A; 7xsanyo N-800AR 300g - 5,1A

7x3,5 2s2p li-ion 170g - 2,7A; 7xsanyo N-800AR 180g - 2,9A

6x5 2s2p li-ion 170g - 3,7A; 7xsanyo N-800AR 180g - 3,9A

Uwagi:

silnik w tej konfiguracji (z dwoma celami litowymi): smiglo 8x4 pitch speed

40 km/h - sprawnosc 70%,

smiglo 8x6 pitch speed 65 km/h - sprawnosc 80%.

 

 

9 Streamer 24 zwoje drutem 0,45mm waga 52 gramy, magnesy neodymowe N37? (z

krakowskiej gieldy elektronicznej),Regulator Jeti Advance 18-3P:

12x6 2s2p li-ion 270g - 8,5; 7xsanyo N-800AR 270g - 8,3A

11x4,7 2s2p li-ion 290g - 7,3A; 7xsanyo N-800AR 310g - 8,5A

9x7 2s2p li-ion 220g - 6,8A; 7xsanyo N-800AR 240g - 8,0A

8x6 2s2p li-ion 220g - 4,7A; 7xsanyo N-800AR 270g - 5,6A

9x4,7 2s2p li-ion 260g - 5,5A; 7xsanyo N-800AR 310g - 6,5A

8x4 2s2p li-ion 180g - 3,2A; 7xsanyo N-800AR 230g - 3,8A

7x3,5 2s2p li-ion 120g - 1,9A; 7xsanyo N-800AR 140g - 2,2A

6x5 2s2p li-ion 120g - 2,6A; 7xsanyo N-800AR 140g - 3,0A

 

Cos mi sie nie podoba w tym silniku - slabo reaguje na zmiane uzwojen -

wydaje mi sie, ze magnesy, które kupilem na gieldzie od czlowieka, który nie

bardzo byl w stanie powiedziec cos wiecej na ich temt niz to, ze sa

neodemowe - spróbuje je wymienic. Dla porównania - parametry silnika

wykonanego wedlug przepisu Voytka:

 

10 silnik 2CD 14 zwoi 0,55 magnesy 12 sztuk 5x10x1,5, waga 42 g; pakiety

li-ion 2s2p, 7xSanyo N800 AR, 10x1350 no name (pakiet od wiertarki)

9x4,7 li-ion 250g - 3,4A; 7NiCD 360g - 4,7A; 10NiCD 550g - 6,5A

8x4,0 li-ion 150g - 1,9A; 7NiCD 220g - 2,6A; 10NiCD 350g - 3,8A

8x6,0 li-ion 200g - 2,9A; 7NiCD 290g - 3,9A; 10NiCD 420g - 5,4A

9x7,0 li-ion 260g - 4,4A; 7NiCD 370g - 5,9A; 10NiCD 450g - 7,8A

7x3,5 li-ion 74g - 1,2A; 7NiCD 120g - 1,6A; 10NiCD 200g - 2,3A

6x5,0 li-ion 90g - 1,6A; 7NiCD 140g - 2,2A; 10NiCD 210g - 3,1A

11x4,7 li-ion 420 - 6,8A; 7NiCD 460g - 7,7A;

12x6,0 li-ion 460 - 8,5A; 7NiCD 530g - 9,2A;

silnik pod smiglo 11x4,7